Nutrition
Volume 23, Issue 4 , Pages 351-355, April 2007

Dietary supplementation with cacao liquor proanthocyanidins prevents elevation of blood glucose levels in diabetic obese mice

  • Makoto Tomaru, D.D.S.

      Affiliations

    • Gerodontology, Department of Gerodontology, Division of Gerontology and Gerodontology, Graduate School, Tokyo Medical and Dental University, Tokyo, Japan
    • Environmental Health Sciences Division, National Institute for Environmental Studies, Ibaraki, Japan
  • ,
  • Hirohisa Takano, M.D., Ph.D.

      Affiliations

    • Environmental Health Sciences Division, National Institute for Environmental Studies, Ibaraki, Japan
    • Inflammation and Immunology, Graduate School of Medical Science, Kyoto Prefectural University of Medicine, Kyoto, Japan
    • Corresponding Author InformationCorresponding author. Tel./fax: +81-298-50-2336.
  • ,
  • Naomi Osakabe, Ph.D.

      Affiliations

    • Functional Foods Evaluation Group, Food and Health R&D Laboratories, Meiji Seika Kaisha, Ltd., Saitama, Japan
  • ,
  • Akiko Yasuda, M.S.

      Affiliations

    • Functional Foods Evaluation Group, Food and Health R&D Laboratories, Meiji Seika Kaisha, Ltd., Saitama, Japan
  • ,
  • Ken-ichiro Inoue, M.D., Ph.D.

      Affiliations

    • Environmental Health Sciences Division, National Institute for Environmental Studies, Ibaraki, Japan
    • Inflammation and Immunology, Graduate School of Medical Science, Kyoto Prefectural University of Medicine, Kyoto, Japan
  • ,
  • Rie Yanagisawa, Ph.D.

      Affiliations

    • Environmental Health Sciences Division, National Institute for Environmental Studies, Ibaraki, Japan
  • ,
  • Tsuneto Ohwatari, D.D.S., Ph.D.

      Affiliations

    • Gerodontology, Department of Gerodontology, Division of Gerontology and Gerodontology, Graduate School, Tokyo Medical and Dental University, Tokyo, Japan
  • ,
  • Hiroshi Uematsu, D.D.S., Ph.D.

      Affiliations

    • Gerodontology, Department of Gerodontology, Division of Gerontology and Gerodontology, Graduate School, Tokyo Medical and Dental University, Tokyo, Japan

Received 4 August 2006; accepted 15 January 2007. published online 13 March 2007.

Abstract 

Objective

Effective approaches should be established to prevent the onset of type 2 diabetes mellitus, which has been increasing in developed countries. The present study examined whether dietary supplementation with cacao liquor proanthocyanidins (CLPr) could prevent elevation of blood glucose levels in mice with diabetes mellitus and obesity.

Methods

C57BL/KsJ-db/db (db/db) diabetic obese mice and C57BL/KsJ-db/+m (db/+m) control mice were fed a diet containing 0% w/w CLPr (0% CLPr), 0.5% w/w CLPr (0.5% CLPr), or 1.0% w/w CLPr (1.0% CLPr) from age 3 wk to age 6 wk. Levels of blood glucose were measured at 4 and 5 wk of age. The animals were sacrificed and the levels of blood glucose and fructosamine were measured at 6 wk of age.

Results

The levels of blood glucose and fructosamine were higher in the db/db mice than in the db/+m mice fed a diet containing 0%, 0.5%, or 1.0% CLPr. In the db/+m mice, the levels of blood glucose or fructosamine were not significantly different across animals fed 0% CLPr, 0.5% CLPr, and 1.0% CLPr. In the db/db mice, however, a diet containing 0.5% or 1.0% CLPr decreased the levels of blood glucose and fructosamine compared with that containing 0% CLPr without significant effects on body weights or food consumption.

Conclusion

Dietary supplementation with CLPr can dose-dependently prevent the development of hyperglycemia in diabetic obese mice. The dietary intake of food or drinks produced from cacao beans might be beneficial in preventing the onset of type 2 diabetes mellitus.

Keywords: Type 2 diabetes mellitus, Obesity, Cacao liquor proanthocyanidins, Hyperglycemia, Antioxidation

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S0899-9007(07)00014-7

doi:10.1016/j.nut.2007.01.007

Nutrition
Volume 23, Issue 4 , Pages 351-355, April 2007